اخبار روز ایران و جهان

اخبار روز از خبرگزاریهای رسمی جمهوری اسلامی ایران

اخبار روز ایران و جهان

اخبار روز از خبرگزاریهای رسمی جمهوری اسلامی ایران

خبر داغ منتشر شد:تکه‌پرانی به جایگاه مدافعان حرم چه مشکلی را حل می‌کند؟/ آقای وزیر! وضعیت اقتصادی اعصاب مردم را متاثر می کند نه

شرح خبر:
به گزارش خبرگزاری فارس، اظهارات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سی و سومین کنگره انجمن علمی روانپزشکی ایران واکنش ائمه جمعه کشور را برانگیخت.

* انتقاد امام جمعه موقت اصفهان از صحبت‌های وزیر بهداشت در جمع روانپزشکان/ دولت با پذیرش انتقادات ائمه جمعه، زمینه رفع مشکلات را فراهم کند

قسمت پایانی خطبه امروز نماز جمعه اصفهان به انتقاد خطیب جمعه از صحبت‌های وزیر بهداشت اختصاص داشت و در این رابطه گفت: وی در سخنرانی اخیر خود در جمع روان‌پزشکان بدون صحبت در مورد بحث‌های تخصصی به سراغ اظهارنظرهای سیاسی رفته و از انتقادات پیرامون دولت گلایه کرده و آن را مطلوب ندانسته است.

امام‌ جمعه موقت اصفهان افزود: من همیشه از وزیر بهداشت به عنوان یکی از وزرای شاخص دولت یازدهم یاد می‌کنم و یکی از کسانی بوده که همیشه به او دل‌بسته بوده‌ام با این حال، انتقاد سازنده سبب بهبود شرایط کشور می‌شود. دولت باید هنگام انتقاد یکی از ائمه جمعه، با پذیرش آن، زمینه رفع مشکلات را فراهم کند و در صورت اشتباه بودن آن انتقاد با منطق پاسخ آن را بدهد؛ زیرا انتقاد سازنده از ایجاد اختلاف در کشور جلوگیری می‌کند.


* تکه‌پرانی به جایگاه ائمه‌ جمعه و مدافعان حرم مشکلی را حل نمی‌کند

حجت‌الاسلام علی زاهددوست در خطبه‌های نماز جمعه این هفته دلوار با اشاره به بیانات اخیر وزیر بهداشت درخصوص مدافعان حرم و ائمه جمعه اظهار‌ داشت: وزیر بهداشت فرد پرتلاش و خدمتگزاری است و واقعا نمی‌دانیم بر چه مبنایی چنین سخنان نابه‌جایی در ماه‌های باقی مانده از عمر دولت، مطرح می‌شود خوشبینانه این است که این اظهارات انتخاباتی باشد و به توهم غلط خود بخواهند جو عمومی و خصوصا نظر طیف جوان جامعه را به سمت خودشان مصادره کنند.

* سخنان وزیر بهداشت نادرست و از دایره انصاف خارج است

امام جمعه دلوار خطاب به وزیر بهداشت تصریح کرد: اگر این سرداران و  مدافعان حرم نبودند و در بیرون مرزها غریبانه بدون نام و ادعا از مرزهای کشور دفاع نمی‌کردند، امروز شما نه بر صندلی وزارت بودید و نه فرصت بیان این اظهارات نسنجیده را داشتید و باید در داخل کشور با نیروهای داعش و تکفیری‌ها درگیر می‌شدیم، واقعا چرا قدرشناسی نمی‌کنید؟

وی با اشاره به قسمتی از سخنان نادرست وزیر بهداشت که گفته ائمه جمعه زحمات روان‌پزشکان را زیاد نکنند، گفت: ائمه جمعه همواره دعوت کننده جامعه به آرامش بوده‌اند و اگر تذکری را مطرح می‌کنند، خیرخواهانه و مشفقانه است، لذا این گونه سخن گفتن آن هم از طرف یک وزیر نادرست و از دایره انصاف خارج است.

زاهددوست افزود: سزاوار است آقایان به جای پرداختن به این مسائل و اینگونه جوسازی‌ها به فکر معیشت و اقتصاد مردم باشند و به جای اینکه با این ادبیات با مردم صحبت کنند، به فکر برطرف کردن مشکلات مسکن و اشتغال جوانان جامعه باشند و آنچه امروز نیاز جامعه است، اینگونه اقدامات است و بدانند با تکه پراکنی به جایگاه ائمه جمعه و مدافعان حرم که نزد مردم دارای قداست و شرافت هستند، مشکلی مداوا نخواهد شد.

* وزیر بهداشت باید سریعاً نسبت به اصلاح سخنانش اقدام کند

حجت‌الاسلام سیدداوود موسوی در خطبه‎های این هفته نماز جمعه محمودآباد در واکنش به اظهارات وزیر بهداشت درباره مسائل روانی جامعه گفت: جایگاه‎های حکومتی و صاحب منصبان در نظام باید بر اظهارات خود مراقبت داشته باشند متاسفانه از وزیری که همیشه مورد حمایت تریبون‎های نماز جمعه بوده و به درایت و عقلانیت مشهور است اظهارنظری بروز کرده که باید سریعا نسبت به اصلاح آن اقدام کند.

وی افزود: آقای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بیانات کم‌سابقه به مسائل روانی جامعه اشاره کرده و جایگاه‎های مذهبی را موجب روان‌پریشی دانسته است که باید به ایشان عرض شود مذهب و دین عامل انسجام و قوت و قدرت جامعه و آرام بخش فضای کشور بوده که شما حکومت‌گران به ریاست خود ادامه دهید.

* چرا وزیر باید به خودش اجازه دهد در حریم دیگران وارد شود؟/امیدواریم وزیر عذرخواهی کند

حجت‌الاسلام عباس رمضانی‌پور ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه شهر رفسنجان با اشاره به اینکه وزیر بهداشت به ائمه جمعه سراسر کشور اهانت کرده و گاهی حرف‌های بیجا و بی‌ربط می‌زند، بیان کرد: اما همکاری‌های مجدانه نماز جمعه در سراسر کشور در مورد طرح تحول نظام سلامت یادش رفته که در موفقیتشان اثرگذار بود.

رمضانی‌پور متذکر شد: ما این تریبون را در اختیار دانشگاه‌ علوم‌پزشکی و کارکنان آنها قرار دادیم چرا وزیر باید به خودش اجازه دهد در حریم دیگران وارد شود.

وی ادامه داد: بهتر است به حقوق‌های کلانی که شما برای اطبا درست کردید جوابگو باشید آن را که نایب رئیس مجلس رسما اعلام کرد که حقوق‌های بالای 190 میلیون‌ تومان را برخی اطبا دریافت می‌کنند، به هرحال امیدواریم عذرخواهی شود.

* کجا و چه وقت ائمه جمعه اعصاب مردم را به‌ هم ریخته‌اند/با کدام مدرک و شواهد تمام ائمه جمعه را هدف قرار داده‌اید؟

حجت‌الاسلام محمدصادق طالبی در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه شهر اقلید به سخنان وزیر بهداشت و درمان کشور مبنی‌ بر اینکه «ائمه جمعه اعصاب مردم را تحت تأثیر قرار ندهند، اضطراب را تحمیل نکنند و...» اشاره کرد و بیان داشت: کجا و چه وقت ائمه جمعه اعصاب مردم را به‌ هم ریختند، نسبت به شما و دیگر مسؤولان اسائه ادب و با مجموعه شما بداخلاقی و بدرفتاری کرده و خارج از نزاکت با شما برخورد کردند.

وی ادامه داد: شما با کدام مدرک و شواهد تمام ائمه جمعه را هدف قرار داده و اظهارنظر می‌کنید و از این تریبون هرچه می‌خواهید می‌گویید.

امام جمعه اقلید با بیان اینکه آیا اگر ائمه جمعه موردی از موارد حق‌وحقوق مردم را محترمانه در تریبون نماز جمعه یادآور شوند جرم است، خاطرنشان کرد: ما به احترام نظام جمهوری اسلامی و کارکنان صدیق و شریفش، بسیاری از مواردی که می‌بینیم را در تریبون نماز جمعه عنوان نمی‌کنیم چراکه نظام و آبروی افراد برای ما ارزش دارد و هرگاه که دولتی‌ها، هر مطلب و موضوعی را بخواهند برای مردم جا بیندازند مانند حمایت از طرح پزشک خانواده که هنوز درست جواب نداده است، تبلیغ و تشویق در سرشماری نفوس و مسکن و... از ائمه جمعه کمک می‌خواهند.

* اظهارات وزیر بهداشت در ارتباط با تریبون‌های نماز جمعه قابل پردازش نیست

حجت‌الاسلام رضا سالاری ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه عنبرآباد با انتقاد از سخنان اخیر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ارتباط با سخن وی در ارتباط با تریبون‌های نماز جمعه گفت: این دسته از اظهارات قابل پردازش نیست چون از روی عدم علمیت و نزاکت صادر شده است.

وی افزود: پرداختن به مسأله بهداشت و درمان تکلیف الهی و انقلابی است که تریبون‌های نماز جمعه تاکنون در آن پیش‌قدم بوده است.

امام جمعه عنبرآباد عنوان کرد: بیشترین کارهای تبلیغی دولت به ویژه در حوزه سلامت از طریق تریبون‌های نماز جمعه به آن پرداخته شده و این به‌دور از انصاف است که با تنگ‌نظری این دستگاه را مورد حمله قرار دهند تا دشمن از این سخن سوء‌استفاده کند.

سالاری اظهار کرد: ائمه جمعه در همه موارد می‌توانند شرعا، عرفا و حقوقا ابراز نظر کنند چون این دستگاه منتصب به مقام ولایت است لذا سخنان ایشان فصل‌الخطاب است.

وی گفت: اگر منظور وزیر بهداشت روی اعصاب مردم نرفتن است که لیبرال‌ها بیشتر روی اعصاب مردم هستند.

* آقای وزیر تبعیض و بی‌عدالتی اعصاب مردم را به هم می‌ریزد/ کشور از نفاق سازمانی رنج می‌برد

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین یحیی صالح‌نیا ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته کن که در مصلای این بخش و با حضور گسترده اقشار مختلف مردم برگزار شد، گفت: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که از متمولان این کشور است و هم سهام‌دار برخی بیمارستان‌ها و شرکت‌های تولید و یا واردات دارو اخیراً افاضه کرده‌ که «امیدوارم سیاست‌گذاران، دولت، مجلس، خطبا، ائمه جمعه و هر کسی که در کشور تریبونی دارد، زحمات شما روان‌پزشکان را زیاد نکند و اعصاب مردم را تحت تأثیر قرار ندهد».

وی ادامه داد: آقای وزیر آنچه که اعصاب مردم را به هم می‌ریزد تبعیض و رانت و بی‌عدالتی است نه گفتن حقایق، آنچه که روان هر ایرانی را پریشان می‌کند دادن ده‌ها امتیاز در مقابل تقریباً هیچ است.

* اظهارات وزیر بهداشت تأسف‌آور است

 حجت‌الاسلام نقی باقری ظهر امروز در خطبه‌های نماز شهرستان شاهین‌دژ در بخشی از سخنان خود به برخی اظهارات نادرست وزیر بهداشت مبنی بر اینکه «مشکلات کشور توسط سه دسته مدافع علم، مدافع حرم و مدافع قلم ایجاد می‌شود» بیان داشت: واقعا چنین اظهاراتی تاسف‌آور است.

* اظهارات وزیر بهداشت غیرواقعی است

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا بابایی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه فردوس از سخنان وزیر بهداشت که گفته است "خودشیفتگی مسؤولان کار دست مردم می‌دهد و در کشور ما هر کسی اظهار نظری دارد مثلاً‌ یکی سردار عَلَم بوده نوحه می‌خواند و رئیس ‌جمهور و مسؤولان را زیر سؤال می‌برد دیگری می‌شود سردار حرم و در همه حوزه‌ها اظهار نظر می‌کند، یکی نیز سردار قلم بوده و در همه حوزه‌ها حرفی دارد" انتقاد کرد و سخنان این وزیر را  تضعیف پایگاه نماز جمعه دانست.

امام جمعه فردوس به استناد گزارش شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، افزود: بیشتر حمایت‌ها در نمازهای جمعه از دولت و به ویژه وزیر بهداشت به سبب اجرای طرح تحول سلامت صورت گرفته اما وزیر بهداشت اخیراً با سخنانی غیر واقعی تذکرات ائمه جمعه را دخالت دانسته است.

* سخنان وزیر بهداشت خلاف نظر رهبری در مورد پرهیز از دو قطبی‌سازی فضای کشور است

حجت‌الاسلام علی طالبی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قیدار با تأکید بر اینکه دشمن در صدد اختلاف افکنی و دو قطبی کردن جامعه اسلامی است که نمونه آن سخنان وزیر بهداشت در کنگره انجمن علمی روانپزشکی است که منجر به ایجاد فضای دوقطبی در کشور می‌شود امری که دقیقاً خلاف نظر مقام معظم رهبری است که توصیه به پرهیز از دو قطبی سازی در فضای کشور کرده‌اند، افزود: در حالی که که این وزیر در ابتدای تشکیل دولت یازدهم عملکرد موفقی داشت و به نوعی آبروی کابینه دولت بود، ولی نمی‌دانم چه عاملی باعث شده این وزیر با تغییر رویکردی 180 درجه‌ای امروز به اینجا رسیده که در اظهارات عجیبی به سرداران حرم، قلم، علم و ائمه جمعه که از مقدس‌ترین ارکان نظام محسوب می‌شوند، توهین کرده و آنها را به روان‌پریشی و بازی با اعصاب و روان مردم متهم کرده است که در این زمینه لازم می‌‌‌دانم به چند نکته اشاره کنم، باید از آقای وزیر پرسید که چه کسانی با سلامت روانی مردم بازی می‌کنند و اضطراب و استرس در جامعه تولید می کنند؟ آیا آن سردارانی که صدها کیلومتر خارج از مرزها جان خود بر کف دست گرفتند و از کشور و امنیت دفاع می‌کنند یا کسانی که حقوق‌های نجومی می‌گیرند؟ سرداران حرم و قلم جرمشان این است که به غارتگران بیت‌المال اعراض می‌کنند با کمال تاسف از غارت‌گران با عنوان ذخیره‌های نظام یاد می‌شود و سرداران حرم که شما به برکت جانبازی آنها این منصب‌ها را دارید به روان‌پریشی متهم می‌سازید، دوم اینکه طبق‌ آمار، بیشترین همکاری‌ها و  ظرفیت‌های تبلیغی تریبون نماز جمعه در همه زمان‌ها به ویژه در این دولت، به حوزه سلامت اختصاص داده شده و این انصاف نیست که چشم بر روی این همکاری‌ها ببندیم و قاطبه تریبون‌ها و خطابه‌ها را مورد حمله قرار دهیم، مگر ائمه جمعه چه مواردی را تاکنون مطرح کرده‌اند؟ آیا غیر از این است که فرمایشات مقام معظم رهبری را تبیین فرمودند؟ آیا غیر از این است که بارها از بدعهدی آمریکایی‌‌ها در برجام سخن گفتند و امروز مشخص شده است که برجام هیچ دستاوردی ندارد؟

* آقای وزیر، آنچه اعصاب مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد وضعیت بد معیشت و اقتصادی مردم است

حجت‌الاسلام سیدنورالله افشار ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرستان چرام به اظهارات وزیر بهداشت اشاره و عنوان کرد: اخیراً وزیر بهداشت در جمع روانپزشکان بیش از آنکه به موضوع تخصصی خود و مخاطبان بپردازد، کنایه‌های سیاسی را بیان کرده که یعنی همه سکوت کنند و نقدی بر عملکرد مدیران دولت نداشته باشند.

وی ادامه داد: وی در بخشی از سخنانش گفته یکی سردار حرم بوده و در همه حوزه‌ها اظهار نظر می‌کند و در پایان هم گفته امیدوارم سیاستگذاران، دولت، خطبا و ائمه جمعه زحمت شما روانپزشکان را زیاد نکنند و اعصاب مردم را تحت تاثیر قرار ندهند.

امام جمعه چرام با بیان اینکه دولتمردان و وزرا باید آستانه تحمل خود را بالا ببرند و نقدهای منصفانه را بشنوند و نواقص را برطرف کنند، خاطرنشان کرد: وزیر بهداشت در موضوع غیرتخصصی خود اظهار نظر می‌کند و این خود به مثابه همان اعصاب مردم را تحت تاثیر قرار دادن است.

افشار بیان کرد: همین سرداران حرم بوده‌اند که با عملیات مستشاری، سوریه و عراق را به خاطر امنیت ایران اسلامی حفظ کردند و نگذاشتند داعش آمریکایی به مرزهای کشور ما برسد تا ناامنی ایجاد کند و شهدای عزیزی تقدیم اسلام کردند.

خطیب جمعه چرام اضافه کرد: این تریبون‌های جمعه از اول انقلاب نقش روشنگری و دشمن شناسی و مبارزه با جبهه استکبار را ایفا کرده‌اند و به همین خاطر شهدای عزیزی مثل شهید دستغیب تقدیم اسلام کردند.

وی افزود: آقای وزیر آنچه اعصاب مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد وضعیت بد معیشت و اقتصادی مردم است، مردمی که با شرایط رکود و عدم وعده‌های 100 روز اقتصادی در رفع مشکلات منتظر یارانه سر ماهشان هستند تا بلکه شرمنده زن و بچه خود نشوند.

افشار با بیان اینکه آنچه زحمت روانپزشکان را زیاد می‌کند بیکاری جوان و تحصل کردگان است، اظهار داشت: آنچه اینجانب و مسئولان و مردم حاضر را ناراحت کرد دیدار با خانواده شهیدی بود که تک فرزند داشت و در حال حاضر بیکار است و منتظر بوده تا شاید ما مسئولانی که صندلی خود را مرهون خون شهدا هستیم برای وی قدمی برداریم اما آنچه تاکنون انجام گرفته پاسکاری این فرزند شهید بوده است.

* سرداران حرم و علم و قلم همان روحانیون پیشتاز انقلابی هستند

حجت‌الاسلام‌ قنبرعلی احمدی نیز در خطبه‌های امروز نماز جمعه مرودشت در مورد اظهارات اخیر وزیر بهداشت بیان کرد: سرداران حرم و علم و قلم همان روحانیون پیشتاز انقلابی هستند که اگر در حماسه خلق این انقلاب پیش‌قدم نمی‌شدند مطمئن باشید که هیچ روشنفکری توانایی خلق این حماسه بزرگ را نداشت.

وی تصریح کرد: مخالف هرگونه تضعیف دولت و نقد غیرمنصفانه از سوی هر مرجعی هستیم و در تمام صحنه‌ها نیز حمایت کامل خود را از دولت به خاطر تقویت نظام خواهیم داشت اما این طرز بیان و اظهارنظر در مورد ائمه جمعه چیزی جز آب در آسیاب دشمنان ریختن نیست.

به گزارش فارس؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته بود:‌ «خودشیفتگی مسئولان کار دست مردم می‌دهد در کشور ما هر کسی اظهار نظری دارد مثلاً‌ یکی سردار عَلَم بوده، نوحه می‌خواند و رئیس‌جمهور و مس

ئولان را زیر سؤال می‌برد؛ دیگری می‌شود سردار حرم و در همه حوزه‌ها اظهار نظر می‌کند؛ یکی نیز سردار قلم بوده و در همه حوزه‌ها حرفی دارد».


خبر تصادفی:
نسل جدید گوشی های آیفون به نام آیفون 7 وارد بازار شده است.قیمت بالای این دستگاه اولین چیزی است مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.اینکه امکانات این گوشی همراه واقعا آنقدر زیاد است که بخواهیم چنین هزینه برایش پرداخت کنیم جای بحث و گفتگو زیادی دارد.البته هنوز به صورت کامل وارد بازار نشده و اطلاعات دقیق تر را زمان ورود به بازار میتوان گرفت.اما چیزی که مشخص است این است که آیفون با این قیمت بالا مسلما خریداران خیلی کمی خواهد داشت و این شرکت باید فکری به حال این مشکل بزرگ بکند

خبر داغ:آیا مجلس در برابر حذف شرکت‌های داخلی از مناقصه میادین بزرگ نفتی سکوت می‌کند؟

شرح خبر:

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روز 26 مهرماه و همزمان با برگزاری مراسم افتتاحیه دومین کنگره راهبردی نفت و نیرو در هتل المپیک، علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همه تردیدها درباره استراتژی وزارت نفت درباره مناقصه میادین بزرگ نفتی و گازی را برطرف کرد و مشخص شد وزارت نفت به شرکت‌های داخلی اجازه حضور در مناقصه‌های مربوط به این میادین از جمله میدان نفتی بزرگ و کم ریسک آزادگان جنوبی نداده است و این میادین قرار است به خارجی‌ها پیشکش شود.

کاردر ابتدا در سخنرانی خود در این مراسم، ضمن اعلام خبر فراخوان اولیه شرکت ملی نفت ایران برای ارزیابی صلاحیت شرکت‌های خارجی متقاضی حضور در مناقصه‎های قراردادهای جدید نفتی گفت: «همانطور که پیش تر اعلام شده است، در اجرای قراردادهای جدید نفتی، شرکت‌های ایرانی در میدان‌های کوچک و متوسط می‌توانند به عنوان راهبر اصلی توسعه میدان فعالیت کنند و از همکاری شرکت‌های بین‌المللی بهره‌مند شوند و در میدان‌های بزرگ نیز که راهبری بر عهده شرکت‌های بین‌المللی است، خارجی‌ها مکلف به همکاری با شرکت‌های ایرانی هستند».

احتمالا منظور کاردر در این سخنرانی از عبارت «همانطور که پیش‌تر اعلام شده است»،‌ مصاحبه های وی در ماه‌های اخیر با سایت روابط عمومی وزارت نفت و روزنامه ایران بود که در آنها صراحتا بیان کرده بود که توسعه میادین نفتی و گازی بزرگ کشور باید در اختیار شرکت‌های خارجی قرار بگیرد و صرفا توسعه میادین کوچک و متوسط کشور را می‌توان به شرکت‌های داخلی واگذار کرد.

بعد از انجام این سخنرانی نیز کاردر در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری فارس، اعلام کرد که اولین مناقصه میادین نفتی و گازی کشور اواخر نوامبر (اواسط آذرماه) برگزار می‌شود و به میدان آزادگان جنوبی اختصاص دارد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این مصاحبه تاکید کرد که شرکت‌های ایرانی تنها با جوینت شدن (مشارکت) با شرکت‌های خارجی می‌توانند در این مناقصه بین‌المللی حاضر شوند و نمی‌توانند به صورت مستقل در این قضیه مشارکت کنند.

وزارت نفت در حالی به شرکت‌های داخلی اجازه حضور در مناقصه‌های میادین بزرگ و کم ریسکی مانند آزادگان جنوبی را نداده است و قصد دارد که مناقصه مربوط به این میادین را صرفا با حضور شرکت های خارجی برگزار کند که یکی از شرکت‌های توانمند و خوش سابقه د اخلی اخیرا به صورت رسمی برای توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی اعلام آمادگی کرده بود.

13 مهرماه و در مراسم امضای تفاهم نامه توسعه و ازدیاد برداشت از میادین نفتی یاران، مارون و کوپال در قالب HOA بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا، مسئولان این شرکت برای توسعه میدان آزادگان جنوبی، به صورت رسمی اعلام آمادگی کردند.

این شرکت که وابسته به گروه انرژی تدبیر زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام است، به تصدیق مدیران ارشد وزارت نفت از جمله مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، کارنامه مناسبی در صنعت نفت کشور دارد و با توجه به همین موضوع هم تفاهم نامه مذکور به امضا رسید.

در مراسم امضای این تفاهم نامه، محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی به صورت رسمی از اعلام آمادگی شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا برای توسعه میدان آزادگان جنوبی خبر داد و در حاشیه این مراسم هم به خبرنگاران گفت: «ما کاملاً برای توسعه آزادگان آمادگی داریم و می‌توانیم منابع مالی مورد نیاز را تأمین کنیم... هنوز وزارت نفت درباره آزادگان با ما مذاکره جدی انجام نداده است، اما ما در حال صحبت با آنها در این باره هستیم».

یک روز بعد هم مخبر در یک نشست خبری با تاکید دوباره بر اینکه ما میدان آزادگان را می‌خواهیم، گفت: «آزادگان یکی از بزرگترین میادین نفتی دنیاست و اگر ما در داخل بتوانیم آن را توسعه بدهیم، بین‌المللی می‌شود و حاضریم آزادگان را با هر مدل قراردادی توسعه بدهیم».

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام  ضمن تاکید بر این موضوع که خارجی‌ها برای فاینانس کردن آ‌زادگان در صف هستند، گفت: «با اینکه آزادگان میدان بزرگی است، اما از نظر فنی میدان آزادگان یکی از ساده‌ترین میادین است».

با این وجود، زنگنه و همکارانش نه تنها از اعلام آمادگی این شرکت توانمند و خوش سابقه ایرانی برای توسعه میدان آزادگان جنوبی استقبال نکردند، بلکه در اقدام عجیب و سوال برانگیزی حتی اجازه حضور شرکت مذکور و سایر شرکت های ایرانی در مناقصه میدان آزادگان جنوبی هم ندادند و قصد دارند، مناقصه این میدان بزرگ و کم ریسک مشترک را صرفا با حضور شرکت های خارجی برگزار کنند. این اقدام وزارت نفت که عقب‌گرد بزرگی در زمینه اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود، زیرا کاملا برخلاف ستون فقرات اقتصاد مقاومتی یعنی توان تقویت داخلی است و هیچ تناسبی با رعایت منافع ملی ندارد.

توضیح آنکه حتی اگر شرکت های داخلی نتوانند برنده مناقصه های میادین بزرگ نفتی و گازی مانند میدان آزادگان جنوبی شوند، صرف حضور آنها در این مناقصه ها در راستای حفظ منافع ملی است، زیرا کاهش ارقام پیشنهادی شرکت های خارجی برای توسعه میادین مذکور را در پی خواهد داشت.

دلیل حذف شرکت‌های داخلی از مناقصه آزادگان جنوبی توسط وزارت نفت

وزارت نفت با حذف شرکت های داخلی از مناقصه میادین بزرگ از جمله میدان آزادگان جنوبی، قصد دارند پروژه های بزرگ و چندین میلیارد دلاری توسعه این میادین را به برخی از شرکت‌های خارجی مانند شرکت بدسابقه توتال تقدیم کند.

ماه هاست که مذاکراتی بین مقامات ارشد وزارت نفت با مدیران شرکت فرانسوی توتال برای واگذاری توسعه میدان آزادگان جنوبی در جریان است و اوایل فروردین ماه بود که خبر امضای قرارداد محرمانگی اطلاعات بین شرکت ملی نفت ایران و این شرکت فرانسوی توسط بی‍ژن زنگنه، وزیر نفت رسانه‌ای شد تا شرکت توتال بتواند طرح خود را هر چه سریعتر برای توسعه این میدان فراهم کند.

علاقه برخی از مدیران ارشد وزارت نفت برای امضای قرارداد توسعه میدان آزادگان در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی (IPC) با شرکت توتال در اسرع وقت، آنقدر زیاد بوده و هست که ماه‌هاست بسیاری از کارشناسان و رسانه ها منتظر شنیدن خبر امضای قرارداد مذکور هستند و کوچکترین تحولات مرتبط با این موضوع، به دقت مورد توجه قرار می گیرد. ب

بر همین اساس هم حتی این احتمال وجود داشت که وزارت نفت بخواهد از اختیارات قانونی خود در ماده 11 قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت (مصوب اردیبهشت ماه 91) برای ترک تشریفات برای میادین مشترک استفاده کند و این میدان مشترک نفتی بدون برگزاری مناقصه در اختیار این شرکت فرانسوی قرار بگیرد.

با این وجود، شرکت توتال آنقدر سوابق منفی و کارنامه غیرقابل دفاعی هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ مالی در صنعت نفت و گاز کشورمان بر جای گذاشته است که وزارت نفت هم ترجیح داد این کار با سازوکار مناقصه صورت بگیرد و البته شرکت های داخلی را از این مناقصه حذف کرد، تا مشکلی برای واگذاری راحت و بدون دغدغه این میدان ساده و کم ریسک به این شرکت بدسابقه به وجود نیاید.

اخیرا احمد توکلی، نماینده سابق مجلس و رئیس هیئت مدیره سازمان مردم‌نهاد دیده بان شفافیت و عدالت با انتشار نامه ای سرگشاده، اسناد رشوه شرکت توتال به مقامات ایرانی برای امضای قراردادهای توسعه برخی میادین نفتی و فازهای 2 و 3 پارس جنوبی و محکومیت این شرکت به خاطر این قضیه در دادگاه‌های آمریکا را رسانه ای کرده است.

*مجلس دهم در برابر اشتباه بزرگ وزارت نفت سکوت خواهد کرد؟

تناقض استراتژی وزارت نفت در زمینه برگزاری مناقصه های میادین بزرگ نفتی و گازی به ویژه میدان آزادگان جنوبی با منافع ملی و اقتصاد مقاومتی آن قدر واضح است که نیاز به توضیح زیادی ندارد. شاید کافی است صرفا به این نکته اشاره شود که رویه مرسوم در جهان به این صورت است که در شرایط برابر، پروژه را به شرکت‌های داخلی می دهند و شرایط رشد این شرکت ها را فراهم می‌کنند، نه اینکه حتی اجازه حضور شرکت های داخلی در مناقصه هم ندهند و زمینه ساز واگذاری آن پروژه ها با هزینه های به مراتب بالاتر به شرکت های خارجی شوند.

همین شرایط شفاف باعث شده است که این انتظار به وجود بیاید که مجلس شورای اسلامی به عنوان مهمترین نهاد ناظر بر عملکرد دولت در این زمینه سکوت نکند و جلوی حذف شرکت های داخلی از مناقصه میادین بزرگ نفتی و گازی توسط وزارت نفت را بگیرد.

حال باید دید که نمایندگان مردم در این زمینه به تکلیف قانونی و شرعی خود عمل می کنند و زمینه رعایت منافع ملی را فراهم خواهند کرد و یا به تاراج رفتن منافع ملی در میادین بزرگ نفتی و گازی بخصوص میدان آزادگان جنوبی را تماشا می کنند و به نوعی، در این اشتباه بزرگ و تاریخی وزارت نفت دولت یازدهم سهیم خواهند شد؟


خبر تصادفی:
با شروع مهر دانشگاه ها و مدارس کشور باز شده و دوباره این مکان ها دانش آموزان و دانشجویان زیادی رفت آمد میکنند و به کسب علم و دانش میپردازند.تعداد زیاد دانشکاه های کشور باعث شده که انگیزه برای ادامه تحصیل دانشجویان بسیار کم شود و این نا امیدی از آینده شغلی میل و رغبت دانشجویان را از بین برده است.از طرفی کمبود امکانات در بسیاری از دانشگاه های کشور به چشم میخورد.امکانات مدارس کشور نیز بسیار کم است و باید با نگرانی زیاد به این وضعیت بد کشور رسیدگی شود تا باعث کاهش دانشجو محصل در سال های بعد نشود

این خبر را بخوانید:انقلاب اسلامی اجازه نداد رژیم صهیونیستی گسترش پیدا کند/مدافعین حرم تا تحقق اهداف، دفاع مسلحانه را ادامه می‌د

شرح خبر:
به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، سرلشکر محمد علی (عزیز) جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران امروز در مراسم بزرگداشت شهدای مدافع حرم حضور یافت و دقایقی به سخنرانی پیرامون این شهدای عزیز پرداخت.

وی در شروع صحبت ضمن تسلیت به مناسبت ایام عزا داری امام حسین(ع) گفت: یاد شهیدان انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و همه آنها که در جبهه‌های مختلف استقامت و پایداری در دفاع از انقلاب اسلامی چه در داخل کشور و چه در خارج جان خود را تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی کرده‌اند گرامی است.

فرمانده کل سپاه پاسداران افزود: جمله‌ای که مقام معظم رهبری درباره شهدای مدافع حرم فرمودند به درستی صدق می‌کند. این شهدا انسان هایی متفاوت هستند و در زمان حیات خودشان اولیای الهی محسوب می شوند.

وی اظهار داشت: بنده به شما خانواده‌های مدافع حرم فاتحین تهران تبریک می گویم به خاطر توفیق الهی که شامل حال خانواده شما شده خودتان نیز جزو اولیای الهی محسوب می شوید.

فرمانده کل سپاه پاسداران ادامه داد: جمع شدن صفاتی همچون بصیرت عمیق دینی و انقلابی و شجاعت فردی باعث می‌شود جوانی مدافع حرم شود و جان خود را در دفاع از حریم ولایت و انقلاب اسلامی فدا کند.

وی افزود: فاتحین کسانی هستند که با کمترین توقع و سرمایه‌گذاری جانی آمادگی خود را همه‌ جانبه اعلام کردند و سال‌هاست که آمادگی خود را حفظ کرده‌اند. آنها به حدی رسیده‌اند که در دفاع از حریم ولایت آماده جانبازی و جهاد هستند.

سرلشکر جعفری گفت: به همسران و فرزندان این شهدای عزیز به خاطر همسران و والدینی که دارند تبریک عرض می کنم.

وی به دیگر مدافعین حرم، گفت: باید گسترش این جبهه را از تکالیف خود بدانیم و برای تحقق اهداف انقلاب که همان دفاع مسلحانه است و شما در آن مسیر قرار گرفته‌اید راه را ادامه دهید.

فرمانده کل سپاه پاسداران بیان داشت: دفاع مسلحانه از انقلاب اسلامی در خارج از مرزهای ایران توفیق بسیار بزرگ و الهی است که نصیب هر فردی نمی‌شود.

وی ادامه داد: در تهران بنای خوبی با ایجاد گردان فاتحین برای گسترش این جبهه ایجاد شد که در کل کشور نیز در حال گسترش آن هستیم و در گزارشی که به مقام معظم رهبری از این ماموریت خطیری که فاتحین ارائه کردند، دادم نکته‌ای که به آن اشاره کردم این بود که یگان فاتحین افتخارش این است که هر تلاش و امکاناتش داوطلبانه است و این چیز گم شده‌ای است که در دفاع مقدس هم نداشتیم.

سرلشکر جعفری با اشاره به اینکه یک جوانی از وقت و سرمایه‌اش بدون اینکه توقعی داشته باشد می گذرد و آماده چنین ماموریتی می شود، توفیق بزرگی است که در دفاع مقدس هم نداشتیم گفت: حوادث گسترده در منطقه نشان دهنده آن است که اگر دفاع مقدس نبود امروز شاهد وضعی دیگری در منطقه غرب آسیا بودیم و امروز شاید اسرائیل چند برابر مساحت کوچکش گسترش یافته بود که انقلاب اسلامی و مقاومت اسلامی نگذاشت این کار انجام شود.

وی افزود: با مروری بر سیاست‌های دشمنان انقلاب اسلامی در راس آنها آمریکا و رژیم‌صهیونیستی به خوبی مشخص می‌شود تمامی برنامه‌های آنها با شکست مواجه شده و به ضرر خودشان تبدیل شده است.

فرمانده کل سپاه پاسداران در پایان اظهار داشت: وضعیت ایران اسلامی امروز به گونه‌ای است که حتی کشورهای دیگر برای تعیین سرنوشت کشورهای منطقه از جمله سوریه اقرار می‌کنند که باید با ایران مذاکره کنند. و این توانمندی ایران همگی مدیون خون شهدا و آمادگی‌هایی است که شما و شهدایتان ایجاد کرده‌اید.


خبر تصادفی:
پیشرفت تکنولوژی در ایران بسیار زیاد شده است.ایران همگام با بازارهای جهانی در رابطه با تکنولوژی پیش رفته و مردم ایران از تمامی امکانات جدید دنیا استفاده میکنند.امروزه اینترنت در ایران به صورت قابل ملاحظه ای بهتر شده و کاربران ایرانی نسبت به قبل اینترنت پرسرعت تری در اختیار دارند.قیمت اینترنت نیز بسیار کاهش یافته و این باعث شده تمامی قشر های جامعه بتوانند از اینترنت مناسب استفاده کنند و به دنیای مجازی وصل باشند.شرکت های زیادی نیز برای ارائه خدمات اینترنت در ایران وجود دارد

خبر داغ از خبرگزاریها:توجه به مشترکات شیعه و سنی به تقویت وحدت می‌انجامد

شرح خبر:


به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حجت‌الاسلام احمد واعظی ظهر امروز در نشست فعالان فرهنگی استان کردستان که در سالن کوثر تبلیغات اسلامی کردستان برگزار شد، اظهار کرد: قرآن کریم، ارادت به اهل بیت و خاندان پیامبر اکرم(ص) حلقه وصل مسلمانان به همدیگر است و شیعه و سنی در کنار یکدیگر با توجه به مشترکاتی که دارند می‌توانند وحدت و انسجام را تقویت کنند.

وی با اشاره به اینکه باید کاری کرد که نسل جوان به دین اسلام و ارادت به اهل بیت علیهم‌السلام همچنان پایبند باشند، افزود: داشتن ایمان جوانان به اهل بیت علیهم‌السلام ساختن نسلی پاکیزه و آینده‌ای روشن را برای جامعه اسلامی رقم می‌زند.

واعظی خاطرنشان کرد: گذشتگان ما همواره در تلاش بودند تا این ارادت‌ها و مدیحه‎‌هایی که در وصف اهل بیت قرائت می‌شوند به صورت امانت دست به دست به امروز منتقل شود و ما هم باید آنرا به آیندگان منتقل کنیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه نباید به دنبال منازعات فرقه‌ای باشیم، یادآور شد: هدف ما در فعالیت‌های فرهنگی و دینی تقویت ایمان، باور دینی و تقویت اخلاق باشد تا شاهد تربیت جوانانی مومن در کشور باشیم و اسلام و مسلمانی را در این راه سربلند ببینیم.

واعظی همچنین ضمن تقدیر از فعالیت فعالان فرهنگی و قرآنی کردستان بیان کرد: در راستای تقویت این عزیزان و فعالیت بهتر آنها می‌توان اساتید مجرب از قم برای برگزاری دوره‌های آموزشی در استان اعزام و از توان این اساتید در راستای توانمندسازی نیروهای فرهنگی و قرآنی استان بهره برد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان نیز در این نشست یادآور شد: تبلیغات اسلامی کردستان با داشتن ظرفیت‌های ویژه‌ای از جمله هیئات مذهبی، کانون مداحان، خانه‌های قرآن شهری و روستایی و موسسات قرآنی می‌تواند در راستای ارتقای فعالیت‌های فرهنگی و دینی استان موثر باشد.

مختار کرمی بیان کرد: تبلیغات اسلامی با این ظرفیت‌های گسترده می‌تواند همچنین در حوزه خانواده و زنان با محوریت قرآن کریم در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و معضلات جامعه کمک کند.

وی بیان کرد: برای دستیابی به اهداف نیازمند برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای توانمندسازی نیروها و سرمایه‌ها و ظرفیت‌های در اختیار هستیم که امید است دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم استان را در این راستا یاری کند.

کرمی اضافه کرد: مردم استان کردستان حق بزرگی بر گردن نظام اسلامی دارند و لازم است که برای کاهش آسیب‌های اجتماعی این استان و ارتقای سطح فرهنگی و دینی از تمامی ظرفیت‌ها بهره برد.

در ادامه این نشست اعضا مطالبات خود را در خصوص برگزاری کارگاه‌های آموزشی و حمایت مالی و معنوی از فعالان فرهنگی و قرآنی استان اعلام کردند.


خبر تصادفی:
کاروان جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بزرگ پارالمپیک کار خود را با کسب پانزدهمی به پایان رساند. ورزشگاران ایران در این رقابتها با کسب هشت مدال طلا, نه مدال نقره و هفت مدال برنز و در مجموع 24 مدال کار خود را به پایان رساند. ایران در دوره قبلی رقابتهای پارالمپیک موفق به کسب رتبه یازدهم در جدول مدال ها شده بود و از این حیث رتبه ایران چند پله نزول پیدا کرده بود. همچنین حادثه تلخ این رقابتها که کام همه ورزشکاران را تلخ نمود مرگ دوچرخه سوار کشورمان در مسیر مسابقه بود

خبر داغ و جدید را بخوانید:اماکن ورزشی دولتی ایلام به صورت رایگان در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد

شرح خبر:

بهروز حیدرزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: ورزش نه تنها در بحث کلیات جسم بلکه در بیماری‌های قلبی عروقی موثر است، خیلی از کسانی که دچار بیماری قلبی عروقی بودند با ورزش توانسته‌اند این بیماری را برطرف و بر آن غلبه کنند.

مدیر کل ورزش و جوانان استان ایلام گفت: ورزش عاملی جهت جلوگیری در بیماری‌های قلبی عروقی است و تقویت عضلات قلب و بالا بردن توان دفاعی بدن می‌توان مقاومت قلب و فشار خون را کنترل کرده و همین تقویت عضلات قلب باعث می‌شود که فرد از یک قلب سالمی برخوردار باشد.

وی ادامه داد: در روابط بین خانواده ورزش نیز تاثیر به سزایی دارد، ورزش نشاط و شادابی در جامعه و افراد مختلف جامعه را به وجود می‌آورد و این روابط را در بین خانواده دو چندان می‌کند.

حیدرزاده با اشاره به نقش ورزش در اصلاح الگوی مصرف و کاهش هزینه‌های درمان گفت: ورزش نه تنها فقط در درون یک خانواده در بحث کاهش هزینه‌ها اثرگذار بوده بلکه در سطح کلان جامعه هم در اصل یک نوع سرمایه گذاری محسوب می‌شود زیرا وقتی که ما به ورزش اهمیت دهیم سلامت جامعه تضمین می‌شود و از یک طرف هزینه‌های درمانی کاهش پیدا کرده و این یک نوع سرمایه‌گذاری در جامعه تلقی می‌شود، از طرفی دیگر بحث سلامت روحی روانی افراد جامعه در راستای توسعه کشور نیز تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: ورزش و توسعه فرهنگ ورزشی در حوزه اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی موثر بوده و در خیلی از مسائل ورزش نقش آفرینی می‌کند، در حوزه آسیب‌های اجتماعی، پیشگیری از مواد مخدر و حتی درمان آن تاثیرگذار است و تمام این موارد می‌تواند کاهش هزینه برای دولت و یک خانواده به دنبال داشته باشد.

این مسؤول اضافه کرد: استان ایلام با وجود محدودیت فضای ورزشی اما مردم به سمت ورزش در تکاپو هستند، ایلام تنها استانی است که تنها استادیوم شهرمان حتی به صورت رایگان در اختیار عموم مردم گذاشته می‌شود تا مردم استفاده کنند.

حیدرزاده تصریح کرد: یک سری سیاست‌های دولت و وزارت ورزش در راستای توسعه ورزش همگانی در شهرها و روستاها بوده و این مهم در دستور کار قرار دارد که این ورزش به سمت و سوی خانواده‌ها و حتی روستاها بیشتر سوق داده شود، در بحث توسعه بازی‌های بومی محلی نیز تلاش‌هایی شده که می‌تواند در توسعه ورزش همگانی تاثیرگذار باشد و یک ورزش بسیار ارزان برای خانواده‌ها فراهم کرده که هیچ هزینه‌ای در بحث ورزش همگانی در بر ندارد و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با تمام توان خود برای خدمت به مردم آماده کرده‌ایم.

مدیر کل ورزش و جوانان استان ایلام گفت: در تلاش هستیم تا مردم بتوانند از فضاهای که مرتبط به این دستگاه اجرایی است استفاده کرده و در بعضی موارد خانواده‌هایی که  توان مالی استفاده از فضاهای خصوصی یا باشگاه‌های خصوصی ندارند با سازوکاری آنان را معرفی کرده تا از این فضاها به صورت نیم بهاء و یا حتی رایگان استفاده کنند.

حیدرزاده افزود: توصیه من به خانواده‌ها این است که ورزش را جدی گرفته و به عنوان یک سبد کالای ضروری در زندگی خود تلاش کنند زیرا علاوه بر آن سلامتی که در بین خانواده حاکم می‌کند در جامعه تاثیر بیشتری در درآمدها و ... داشته و می‌تواند در کاهش هزینه‌های درمانی یا ناهنجاری‌های اجتماعی موثر عمل کند.


خبر تصادفی:
هوای آلوده تهران همیشه یکی از اصلی ترین موضوعات برای انتقاد بوده است.جمعیت تهران بسیار زیاد شده و روز به روز نیز زیاد تر میشود.این امر باعث شده که نتوان تردد خود رو ها را در سطح شهر کنترل کرد و ترافیک شدید همراه با آلودگی زیاد در شهر بوجود بیاید.کنترل این مشکل سال هاست مه مورد بررسی قرار دارد اما نتیجه ای حاصل نشده و تهران همچنان یکی از شلوغ ترین و مثیف ترین شهر های دنیا است که برای تنفس در این شهر مشکلات زیادی وجود دارد.